08 februari 2007

Skygglapparna i EU-debatten

Idag fick jag ett långt och väldigt argt mail från en läsare som definitivt inte delar min syn att EU:s författning gjort EU mer demokratiskt, som jag skrev i YA nyligen. Även om jag inte höll med om en enda stavelse, är det alltid roligt att få lite mothugg och vända och vrida på sina egna och andras argument.

Även EU-vänner bör ibland lyssna på motståndarna. Och tvärtom. Tyvärr är det så mycket känslor inblandade i våra åsikter om EU att det sällan går att diskutera EU:s verksamhet och beslutsprocesser på ett sakligt sätt. Istället brukar både EU-kritiker och EU-vänner sätta på sig skygglapparna, måla in sig i varsin ringhörna och ägna sig åt ryggdunkande med åsiktsfränderna.

Därför värmde Hanna Löfqvists vänliga ord om min blogg. Hanna ger här intressanta inblickar inifrån Europaparlementet, oavsett om man delar hennes vänsterpartiska åsikter eller ej.

Andra bloggar om: , , ,

0 Comments: