03 december 2006

Ska vi bojkotta kinesiska varor?

Har äntligen tid att blogga lite. Vill först av allt tipsa om en artikel av Hanne Kjöller i Dagens Nyheter. Den förre kinesiska åklagaren Xiao Rundcrantz har i boken "Röd åklagare" beskrivit hur hon bötfällt kvinnor som brutit mot ettbarnspolitiken eller tvingat dem att abortera nästan fullgångna barn:

"Mitt i denna tid bestämmer en fjärde kvinna, kanske hon också från Sverige, att det vore spännande att åka till Kina på semester. En statsminister prisar Kinas politiska stabilitet och företag står i kö för att etablera sig i det ekonomiskt så framgångsrika landet."

För 25 år sedan bojkottade vi sydafrikanska Del Monte, tidigare, och nu igen, i var mans skafferi. Men idag har ingen någon särskild hållning mot något särskilt land, skriver Kjöller, även om vi i teorin kan strunta i att resa till Kina och köpa kinesiska varor.

Kjöller brukar skriva bra - men det jag blir lika glad någon liberal skriver på det här sättet. Ibland framstår den svenska debatten som om det finns ett avgrundsgap mellan den vänster som förkastar marknadsekonomi och frihandel och den höger som blankt struntar i mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och så vidare i icke-europeiska ekonomier.

Apropå arbetsvillkor: efter filmen "China Blue" på TV härom kvällen tycks alla plötsligt ha fått upp ögonen för arbetsvillkoren i kinesiska fabriker. Som om det var en helt ny upptäckt.

Men är köpbojkott svaret på det problemet? Vände just på högen av leksaker här hemma: på var nionde stod det "Made in China". Hur många av kläderna i garderoben är tillverkade i Kina? Våra hem, våra kontor, svenska industrier är fullproppade med grejer från Kina.

Kina är enormt stort. Omöjligt att dra allt och alla över en kam. Och ekonomisk utveckling är omöjligt utan handel och företag som utnyttjar sina komparativa fördelar, för att tala ekonomsnack.

Men med lite mer vakna konsumenter som sätter större press på företag och som är beredda att betala lite mer skulle vi komma en bit på vägen. Och med lite mer humana företag, naturligtvis.

Andra bloggar om: , , , , , ,

1 Comment:

Anonym said...

Ja men visst ska vi de !! alla dessa trevande och försiktiga ansalyser ang frågan tråkar utt mej . Själv gick jag igår till HM för att inhandla lite för mig väll behövliga konfektionsartiklar , när jag vänligen bad om att jag inte önskade något Chinaproduserat så modtogs min Begäran mad all respekt ... detta är ju skoj. Aha.. kanske lite "revulution".
KAN JAG PÅVERKA . SVAR JA : LÅT BUDKAVELEN GÅ