06 mars 2007

I de polska tvillingarnas tecken

Ingen svensk journalist har som Kjell Albin Abrahamson skildrat hur den polska politiken förändrats under tvillingarna Kaczynskis styre:
"dagens polska klimat: kraftig politisering av allt, intrigspel, misstänkliggöranden, medvetna missuppfattningar, den som inte är med oss är emot oss"
skriver Abrahamson idag i Sydsvenskan (tyvärr inte på nätet).

Men analysen gillas inte av den polska ambassaden. I flera inlägg i Sydsvenskan har ambassaden försökt dementera Abrahamsons påståenden, men lyckas bara med en sak: att visa att Abrahamsons kritik är mitt i prick.

För vilka länder är det som brukar attackera journalister för regimkritiska artiklar? Tja, inte brukar det vara de mest demokratiska.
Abrahamson uttrycker det så här:
"Att vara inhemsk eller utländsk journalist i dagens Polen är en utsatt position. Tack än en gång polska ambassaden för att ni hjälper mig att förklara det för läsarna."
Hade Polen inte varit en europeisk stormakt med 40 miljoner invånare hade reaktionerna mot den politiska utvecklingen i Polen från övriga EU-länder varit betydligt skarpare.

Läs Kjell Albin Abrahamson i Sydsvenskan:
här, här och här.

Andra bloggar om: , , ,

1 Comment:

Cornelias argument said...

Jag håller med. Jag följer det som händer i Polen, och när jag läst ditt blogginlägg så råkade min skivspelares random-funktion hoppa in på (polacken) Chopins sorgemarsch op. 35....