25 mars 2007

Dagens slavar

Huvudledare, Sydsvenskan:

Där skriver jag bland annat:

space
"Idag firar vi inte bara att det var 50 år sedan Romfördraget undertecknades, utan även att det var 200 år sedan Storbritannien och USA förbjöd slavhandeln. Handeln var ett barbariskt system av livegenskap, tvångsarbete, tortyr och mord i en industriell skala.

Än idag skaver slavhandeln på västvärldens samvete. Det bör den göra.
(...)
År 2007 finns det fortfarande människor som blir värderade som varor och behandlade som djur. Än idag finns det människor som knappt ses som människor, och för vilka frihet är något ouppnåeligt."

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 Comments:

Anonym said...

Jag skrev ett inlägg på min blogg den 25/3 där jag utgick från din ledare.

Bra att att du tog upp slaveriet i Sydsvenskan (min favorittidning).

:-)

Cornelias argument said...

Tack för din rara kommentar. Jag lägger din fylliga blogg i min lista.