07 februari 2007

Nu börjar kriget om bilutsläppen

"Bilindustrin vann kamp om lag mot utsläpp" rapporterar Dagens Nyheter, och många andra i mediebruset. EU-kommissionen har idag föreslagit att bilindustrin måste sänka koldioxidutsläppen till 130 gram per kilometer till år 2012. Miljökommissionär Stavros Dimas, som krävde en sänkning till 120 gram, fick ge efter för den tyske industrikommissionären Günther Verheugen och Tysklands förbundskansler Angela Merkel, med andra ord den mäktiga tyska bilindustrin.

Men slaget är inte vunnet, långt ifrån. Det har knappt börjat.
Förslaget ligger nu på bordet, men förhandlingarna kommer att ta åratal. Ja, förslaget är inte ens ett riktigt lagförslag än - det kan dröja mer än ett år ännu innan kommissionen kan formulera ett sådant. Sedan ska rådet och Europaparlamentet komma överens, och det lär inte bli lättare än det var att enas kring den gigantiska kemikalielagen REACH.

Miljörörelsen och bilindustrin kommer nu att bombardera kommissionen, Europaparlamentet och EU:s regeringar med åsikter, löften och hot. Småbilstillverkare i Frankrike och Italien kommer att strida mot tyska biljättar om ansvaret för att minska utsläppen. Angela Merkel har redan brutit mot den oskrivna regeln att ordförandelandet ska lägga nationella intressen åt sidan, vilket visar hur betydelsefull frågan är för Tyskland.

Den intensiva maktkamp som föregått dagens beslut är bara en försmak.

Det kommer att bli intressant hur den svenska regeringen kommer att ställa sig till förslaget. Volvo och Saab ligger dåligt till gentemot små och mindre bensintörstiga bilar som Fiat och Renault. Oavsett vem som äger Volvo och Saab inser varje politiker det symboliska och känslomässiga värdet i "svenska" bilar. Och de inser naturligtvis också vilken sprängkraft klimatfrågan har, och att ingen politiker just nu har råd att inte prioritera klimatpolitiken.

Men regeringen kommer att tvingas att ta parti - för miljön eller för bilindustrin.

Andra bloggar skriver intressant om: , , , , , , ,

0 Comments: