10 juli 2007

Sahlin borde få alliansen att småle

Årets viktigaste politiska evenemang pågår i Almedalen. Det är där många av de viktigaste politiska utspelen görs. Det är dit medias alla mikrofoner är riktade.

Och socialdemokraterna förbereder sig för att vinna tillbaka regeringsmakten om tre år. Det är i alla fall Mona Sahlins mål. Underligt vore det ju annars.

Men vad föreslår då Sahlin, när hon nu har allas blickar riktade på sig, och chansen att göra ett riktigt tungt utspel, drämma till motståndarlaget, och lägga grunden för en valseger 2010?

Jo, hennes första betydande förslag som nybliven oppositionsledare är att tillsätta en ungdomspanel.
Jag kan inte låta bli att tänka på den träffande beskrivning av olika socialdemokrater som bloggaren Katrine Kielos gjorde nyligen i testet "Vilken sosse är du?":

En "sahlinist" är en person som på allvar tror "att det går att vinna val på HBT och slogans".

Jag har all förståelse om alliansregeringen ler i mjugg.

Andra bloggar om: , , , ,

2 Comments:

Anonym said...

Hörrudu din folkpartist...nej, jag måste nog hålla med dig. Men Alliansens leende kanske stelnar till en grimas ty även om Sahlin inte lär vinna valet så kan Alliansen mycket väl förlora det.

Marianne Ekdahl said...

Hej Bengt,

jojo, jag har jobbat för folkpartiet :-) Och jobbar för flera liberala tidningar. Men jag smyger knappast med det, eller?

Men ärligt talat - självklart har du rätt. Både de senaste 70 årens historia och opinionssiffrorna just nu talar väl för att nästa regering kan bli socialdemokratisk.

Och tack för ditt flitiga läsande av bloggen, förresten!