31 maj 2007

Snyltar Aftonbladets ledarsida på bloggar?

Kommentar på Aftonbladets Europablogg idag:

Aftonbladets socialdemokratiske ledarskribent Tommy Svensson skriver idag en huvudledare under rubriken "Reinfeldts dubbelspel".
Det är samma rubrik jag använde på ett blogginlägg för två dagar sedan. Och analysen som ligger till grund för rubriksättningen är densamma.

I övrigt har ingen journalist i Sverige, såvitt jag vet, gjort en liknande analys av Reinfeldts resor till Europas fördragskritiska länder. I media har rapporteringen hittills begränsat sig till rena fakta.

Samtidigt kan jag genom enklast tänkbara besöksstatistik konstatera att en journalist på Aftonbladet läst mitt inlägg om Reinfeldt.
Vilket sammanträffande.

"News is free", heter det visserligen. Men det gäller framför allt fakta och analyser som är allmänt kända och spridda, inte analyser som bara presenterats en gång, av en journalist.

Ofta önskar jag att journalister kunde vara mer generösa med att ge kolleger credit.

Kanske känner Aftonbladet till partikollegan, debattören och bloggaren Magnus Ljungkvist, som ofta påpekar att media snyltar på bloggares nyheter utan att uppge källa, senast i en debattartikel i tidningen Journalisten?

Andra bloggar skriver intressant om: , , , , ,

1 Comment:

Christian said...

...blir du förvånad? Har fått artikel om amputationsläger i Sierra Leone snodd av Aftonbladet. Pratade med dem, svar: ja, du kan ju skicka din artikel. Det gjorde jag med tillhörande bild (på åtta-månaders baby som fått ena armen avhuggen). I artikeln stod var bilden var tagen.

Ringer upprepade gånger, får till slut svaret att de inte är intresserade, de har en egen frilans på plats. Dagen efter har han varit i samma läger, pratat med samma människor i princip o tagit bild på samma baby. Hur kan det komma sig... telepati, kanske?

Överhuvudtaget kan man fråga sig hur alla de stora drakarna kan ha nyheter från Sudan t ex, när deras reporter sitter i Kapstaden. Det är nog nästan närmare härifrån till Khartoum, än från Kapstaden. Och fan vet om inte vi har bättre internetuppkoppling och kan surfa in på bbc.co.uk snabbare än från Kapstaden...

Upplevde hur det gick till även i Afghanistan. En norsk soldat blev dödad, jag gick på presskonferensen, var sedan ute och fotade samt intervjuade folk som bodde i närheten om vad de sett/hört. Kontaktade norska tidningar, men de hade redan hela storyn (javisst de köpte från TT men hade specifika uppgifter med som bara kunde vara rip-off från bbc/cnn). Men bilderna köpte de från mig, dem kunde de inte sno på nätet.

Hm, inser att jag låter bitter. Men kolla imorgon på utrikessidorna var nyheten kommer ifrån. Allt ifrån Marocko till Iran t ex, brukar oftast komma från korren i Jerusalem. Vilket fantastiskt kontaktnät (eller snarare internet) dessa reportrar måste ha.

Sorry, Marianne, men det enda nya med detta är att nu snor de inom Sveriges gränser också.