08 januari 2007

Herr Flower Power, universalgeni

Sydsvenskans webb 7 januari.

”Ung man tänker på sex.” Den texten rullar fram på www.Linne2007.se som är hemsidan för då Carl von Linné-jubiléet. Det är i år 300 år sedan han föddes.
Det är ingen hejd på hur Linné och hans gärning moderniserats för att bättre förstås av Internetålderns medborgare.
Linné som Mr Flower Power bland orange och knallrosa hippieblommor. Linné som teater. En Linnéträdgård i granit och stål på prestigefyllda brittiska Chelsea Flower Show.
”Kul partyspel” för unga på Internet. Dataspel i Linnés anda. Linné was here-graffiti i upptäcktsresandens fotspår runt om i riket.
Det behöver inte vara fel. Snarare kan det vara ett smart drag.
Linné var modern för sin tid. Jubileumssatsningen kan säkert delvis anklagas för populism. Men det kan vara välbehövligt att sätta en historisk person i relation till nutiden för att förstå det historiska avtrycket. Suddiga kopparstick, dammiga peruker och gammalmodiga skrifter i all ära – men de bidrar inte nödvändigtvis till att låta en bred, och delvis ganska ung, publik förstå Linnés betydelse.
Och Linnésatsningen innehåller även traditionella utställningar och föreläsningar i stor mängd för den som hellre lockas av det.
Carl von Linné var en mångsidig vetenskapsman: botaniker, geolog, zoolog, läkare, filosof och upptäcktsresande. På 1700-talet kunde vetenskapsmän fortfarande vara universalgenier.
Det mesta av Linnés verk är förbisprunget av århundradens samlade kunskap. Men två av hans huvudgärningar består: växternas sexualsystem och det system av namn som sorterade alla djur och växter.
Att världen än idag använder den så kallade binära nomenklaturen visar hur genialiskt systemet är. Linné gav alla växter och djur enkla tvåordiga benämningar i form av ett art- och ett släktnamn på universalspråket latin. De senaste årens kartläggning av DNA har visserligen revolutionerat kunskapen om vilka växter och djur som är släkt med vilka. Men den grundläggande uppbyggnaden består.
Förhoppningsvis kan jubileumsåret bidra till att levandegöra Linnés gärning och intressera nya generationer för naturvetenskap.
I en tid när många tonåringar vill bli dokusåpakändisar, popstjärnor, programledare, kändisbloggare, eller helt enkelt bara stormrika utan att röra ett finger, är en satsning som slår ett slag för den vetenskapliga nyfikenheten välkommen och behövlig.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 Comment:

Anonym said...

Härligt att de är moderna i sin marknadsföring! Det är så tråkigt när det blir gubbigt och nationalistiskt, det här låter kul.